EN

НОВИНИ

Актуално


 

Над 3,6 млн. тона товари са обработени в пристанището от началото на годината 

На 18 май 1906 г. официално е открито варненското пристанище. С отлични експлоатационни резултати „Пристанище Варна“ ЕАД посреща своята 109-a годишнина. Над 3,6 млн. тона товари са обработени в пристанището от началото на годината, което е с 15% повече спрямо същия период на миналата година.  Основен дял в това количество заемат зърнените храни и товарите на девненските химически заводи. Статистиката отчита ръст от 8,9% и при другия структуроопределящ товар за „Пристанище Варна“ ЕАД - контейнерите. До момента са претоварени над 51 хил. TEU (единици*). През първото четиримесечие на годината пристанището е обработило и новопривлечен товар – 29 хил. тона газопроводни тръби за Азербайджан. С 30,50% повече е общият размер на реализираните приходи към края на месец април, които надхвърлят 23 млн. лева. До момента „Пристанище Варна“ ЕАД реализира инвестиции в размер на над 2 млн. лева за доставка на машини и съоръжения и 1,1 млн. лева за пристанищна инфраструктура, следвайки политиката за постоянна модернизация и технологично развитие. Предстои закупуването на нови тилови машини, съоръжения и товарачна техника, планирани са проекти за рехабилитация на настилки, ж.п. коловози, подкранови пътища, подстанции, пристанищни складови съоръжения и сгради. Общата стойност на планираните инвестиции, които „Пристанище Варна“ ЕАД ще реализира през годината, надхвърля 11 млн. лева.

„Пристанище Варна“ ЕАД се обособява като ключова дестинация за круизния туризъм в Черно море. Това налага нуждата от цялостна рехабилитация на зоната около Морска гара – Варна. До момента два пътнически  кораба с близо 1000 пасажери посетиха пристанището. До края на сезона се очакват още 9 пътнически кораба.  Планира се и обособяването на зона за достъп в тила на 1-во и 2-ро кейови места на терминал Варна – Изток. Тази най-стара част на пристанището действително се нуждае от подобрение. След ремонтните дейности, които няма да окажат влияние на основната претоварна дейност и съхранение на товарите, ще се създадат условия за подобряване обслужването на очакваните круизни кораби. Рехабилитацията ще създаде много по-добри и безопасни условия за приемане на автобусите, предназначени за обслужване на круизните пътници. Модернизираните терени, спазвайки стриктните изисквания на ISPS Code, ще могат да се използват за разширяване обхвата на съпътстващите пристанищни дейности. Ще се увеличат възможностите на пристанището да бъде притегателен център на спортни, културни национални и международни мероприятия. „Пристанище Варна“ ЕАД е домакин на редица спортни мероприятия, през следващата година портът отново ще приеме регата „Тол шипс“. С цел да се улесни провеждането на подобни събития, както и да се осигури безопасността на посетителите, достъп ще се осигурява през специален портал по стандартите за охрана. Това ще става само при събития от публичен характер и когато в зоната няма активна обработка на товари.

„Пристанище Варна“ ЕАД ще реализира и проект за обособяване на музей на ветроходството на открито, следвайки ангажиментите си за подкрепа и популяризиране на морските спортове. Съвместно с Община Варна се планира разполагането на яхта „Булкон стар“ в оживен район на града.  Яхтата е донесла международна слава  на родното ветроходство, но към момента е негодна за плаване. „Пристанище Варна“ ЕАД ще я приведе в състояние, което позволява тя да стане експонат.


Историческа справка
Търгът за строителство на варненското пристанище се състои на 4 февруари 1895 година. Предварителната оценка на строителството възлиза на 8 290 385 златни лева. В тази сума не влизат необходимите средства за хидравличната вар и цимента, които са използвани при градежа. Те са пряко осигурени за сметка на правителството, което поема и средствата за ръководния персонал, който управлява всички дейности по изграждането. На търга участват чуждестранни фирми от Хамбург, Париж и българското дружество „Михайловски и Хайрабедиян“. Родната фирма е избрана след като предлага 16,5% намаление от първоначалната тръжна цена или 6 922 472 златни лева. На 7 февруари е сключен официално договорът, с което се дава начало на строителството. До 1899 година фирмата-изпълнител претърпява сериозни сътресения - след две зимни бури, които повреждат плавателния й състав и съоръжения. „Михайловски и Хайрабедиян“ почти фалира. Следствие на това продължаването на започналия градеж се прехвърля на едно новосъздадено анонимно акционерно дружество, в което главните акционери са участниците в първото предприятие. С учредителен протокол се поставя началото на „Безименно акционерни дружество за направа на Варненското пристанище“, което довежда проекта до успешно завършване през 1906 година. В церемонията по откриване участва лично Kняз Фердинанд I, който пристига на борда на българския крайцер „Надежда“. Денят – 18 май, не е избран случайно – това е именният ден на княза. 23 военни и граждански парахода се включват в откриването. Има кораби от Румъния, Италия, Германия, Англия, Австро-Унгария, Гърция, крайцери от Руския императорски флот и над 300 официални гости. Знаменателното откриване е дадено с 21 топовни салюта от чуждестранни военни параходи и брегова артилерия.

„Булкон стар“
„Булкон Стар“ е 11,5-метров еднотонник, закупен от ФРГ, печелил световен шампионат през 1979г. На 30 юни 1986 г. българската яхта пресича финалната линия на трансатлантическото състезание за двучленни екипажи като победителка в своя пети клас и 13-та в общото класиране.

 
 

 

Уважаеми колеги,
уважаеми партньори и клиенти,
скъпи приятели,


На 18 май отбелязваме 109 години от създаването на „Пристанище Варна“ – символът, който превръща града ни в Морска столица и нарежда страната ни на достойна позиция в международната морска индустрия.

Днес, както и през последните 109 години, в „Пристанище Варна“ ЕАД работят знаещи, можещи и мотивирани специалисти, които поддържат огромното доверие, което имат нашите клиенти.

Несъмнено нашите предшественици са допринесли пристанището да бъде най-ефективният и модерен пристанищен център у нас – входна врата за световната търговия не само за Република България, но и за европейското семейство.

Дълбок поклон пред труда на хилядите наши колеги, които отдадоха част от живота си за развитието на „Пристанище Варна“ ЕАД.

Поднасям най-искрените си поздравления към екипа, както и към всички колеги, които вече не са сред нас. Без Вашата всеотдайност и посветеност „Пристанище Варна“ ЕАД никога не би имало отличните резултати, които отчитаме днес.

Поздравявам Вас и Вашите семейства, бъдете здрави и щастливи.

Честит празник!

Петър Сеферов,
Изпълнителен директор
„Пристанище Варна“ ЕАД

 
 

Истински празник на морето и морските спортове 

„Пристанище Варна“ ЕАД е домакин на първото издание на Varna Sailing Week. Спортното събитие ще се проведе от 19-ти до 24-ти май и дава заявка да се превърне в истински празник на морето и морските спортове, а основен акцент ще бъде ветроходната регата за килови яхти Varna Channel Cup.

Varna Sailing Week се организира официално под егидата на кмета на гр. Варна – г-н Иван Портних, Община Варна, Българската IRC Асоциация на собствениците на яхти (БАСЯ) и „Пристанище Варна“ ЕАД.

Основна цел на организаторите е популяризирането на ветроходните спортове в страната и създаването на традиционно събитие, което да привлича гости от цялата страна с уникална морска атмосфера.

Събитието е единствено по рода си за България с възможността всички морски надпревари да бъдат наблюдавани непосредствено от брега, както и с множеството възможности граждани и гости да се включат и опитат от предизвикателствата на вятъра и морето.

В сърцето на този модел на съпреживяване на морските емоции и акцентиране върху екстремния и вълнуваш характер на предложените спортове, стои желанието на всички участващи клубове да напомнят за мястото на Варна като център за развитие и популяризиране на тази култура в България.

Varna Sailing Week ще стратира на 19-ти май с регата за най-малките любители на ветроходството. На 21- ви организаторите са предвили състезания с лодки тип „Ял 6” по ветроходство и гребане. Oсвен от танца на ветрилата, гостите ще могат да станат част и от много, съпътстващи ветроходната седмица, събития – представяне на варненските клубове по плуване и синхронно плуване, водолазни демонстрации и демонстрации по водна топка, които ще изпълнят басейн „Приморски”.

Демонстрации, придружени от възможност за безплатно каране на сърф (Южен плаж), кайт сърф (Южен плаж) или уейкборд (3-та буна) започват от 21-ви и продължават до 23-ти май, когато ще стартира и атрактивно състезание с родиоуправляеми модели.

Кулминацията на Varna Sailing Week ще бъде на 22-ри май, когато ще стартира ветроходната регата за килови яхти Varna Channel Cup с иншорни рейсове във Варненския залив. Гонките в събота ще бъдат пред Морската градина и пред очите на варненци с поворотен знак пред 3-та буна на плажа. С Парад на буквите ще бъде отбелязан Празника на българската просвета и култура, като участниците ще стартират в 12:00ч от Морска гара-Варна и ще се надпреварват в етап през канала “Море-езеро”. Varna Sailing Week ще завърши с грандиозен рок концерт и награждаване на победителите от регатата, същата вечер.


 

 
 

270 пасажери посетиха морската столица 


На 8 май на Морска гара – Варна застана пътническият кораб „Минерва“ (Minerva, IMO: 9144196), плаващ под флага на Бахамските острови. Във варненското пристанище, което се обособява като ключова и желана круизна дестинация на Черно море, с „Минерва“ пристигнаха около 270 пасажери от Великобритания, САЩ, Германия и Австрия. Около 1300 ч. „Минерва“ отплава за Несебър.

„Пристанище Варна“ ЕАД работи по рехабилитация на Морска гара и средата около нея. Целта е да се осигури европейски облик на зоната, която посреща потока туристи.

„Тазгодишният сезон е сериозно повлиян от политическата обстановка. Нашето пристанище и градът обаче остават сред предпочитаните от круизните компании“, коментира Петър Сеферов, изпълнителният директор на „Пристанище Варна“ ЕАД.

„Посещението е красноречив знак за качеството на предлаганите от нас услуги, както и потвърждава интереса на чуждестранните ни гости към историята и културата на града и страната“, коментира Александър Аврамов, ръководител сектор „Морска гара и яхт клуб“ на „Пристанище Варна“ ЕАД.


„Минерва“

Повече от любопитна е историята на кораб „Минерва". Построен е през 1989 г. в украинската корабостроителница „Николаев“ за нуждите на руския флот. Първоначално щял да изпълнява функциите на разузнавателен кораб, но по-късно руският флот се отказва от проекта. Последователно „Минерва“ става собственост на няколко компании. През годините корабът е извършвал редица круизи в Антарктически води, а преди първия  е именуван и приет лично от Нейно кралско височество херцогинята на Глостър в Лондон, Великобритания. „Минерва“ има дължина 133 м. и широчина 20 м. Съдът, с бруто тонаж 12892 тона, плава под флага на Бахамските острови и има ледови клас.  Корабът приема до 350 пасажери в изключително луксозна обстановка.

С промяна в Тарифата за пристанищните такси, правителството понижи коефициента на редукция на тонажната такса за пътническите кораби от 0,5 на 0,4. Изменението цели да се подобрят условията за превоз на пътници и извършване на круизни туристически пътувания в българските пристанища. Новата стойност ще доведе до редуциране на дължимите такси от пътническите кораби средно с 14 на сто. Това от своя страна създава предпоставки за насърчаване развитието на бизнеса чрез запазване на съществуващите и привличане на нови пътници, както и за преодоляване на засилената конкуренция със съседните страни.

 
<<   <   8 9 10  >   >